Media&cultuur

Geplaatst op 18 april 2013 | door Marion Nap

0

Blog: Dag Annemarie

Het boekje van Annemarie van Gaal ligt half vergeten in een hoekje. Het beloofde goud bleef uit. De titel “100 tips om van jezelf een personal brand te maken” doet mijn hart nog elke keer oplichten als ik het lees.

Ik kan alleen niet zoveel met die honderd tips. Dat komt deels doordat het boekske natuurlijk een hele brede doelgroep moet aanspreken en vanuit het oogpunt van grote bedrijven is geschreven. Maar deels ook omdat het allemaal best wel voor de hand liggend is. Ik begon nog blijmoedig aan tip 14: Heb geduld. Annemarie zegt:

‘Heb geduld. Jezelf als merk neerzetten kost veel tijd. In het beste geval vele jaren en in het slechtste geval een heel leven. Neem bijvoorbeeld Leco van Zadelhoff en Jan des Bouvrie. Twee ondernemers die uitblinken in hun vak en van zichzelf een sterk merk hebben weten te maken.

Je kunt de bouw van een merk niet overhaasten of opjagen. Ongeduldig beginnen heeft geen zin. Je bouwt je merk door jarenlang waar te maken waar je voor staat. Eerst wordt het merk opgepikt door een enkeling, vervolgens krijg je een kleine schare fans, uiteindelijk volgt de grote massa en dan is je merk een feit.’

Dat is een beetje een open deur. Waar is de tip? Ik heb namelijk helemaal geen geduld. Wat doe je terwijl je probeert niet ongeduldig te worden? Hoe bouw je aan je merk? Ik lees dat Leco jarenlang keihard gewerkt heeft en goede keuzes heeft gemaakt. Wat zijn dan die goede keuzes? Wat zijn slechte keuzes? Keihard werken doet iedereen. Waar zit het verschil dan in?

Netwerken
Ik bladerde nog even hoopvol verder naar het hoofdstuk over netwerken. Iets waar ik heel slecht in ben.

Ik snap wel dat “de beste ondernemers de beste netwerkers” zijn. Maar hóe word je een goede netwerker? Ik lees dat je trouw moet zijn aan je netwerk. Ik word chagrijnig. Ik heb helemaal geen netwerk. Ik kan niet netwerken. Ik zit liever op mijn atelier of op een terras. In mijn eentje. Ik wil weten hoe ik leer te netwerken. Het staat er niet in. Het hoofdstuk “No guts, no glory” vind ik ook geinig. Maar lezen over hoe Karl Lagerfeld een theatrale entree maakt op zijn eigen feestje door veel te laat te komen, dat vind ik op zijn zachtst gezegd gewoon kinderachtige aanstellerij.

Inspiratie
Ik smijt het boekje door de kamer. Natuurlijk wist ik het wel. Je haalt geen instant recept voor succes uit een boekje. Maar ergens had ik toch de hoop dat dit een leidraad zou zijn. Wat het boekje wel gedaan heeft is me inspireren. Het heeft me weer eens doen nadenken over hoe ik bezig ben en hoe het beter kan. Ik ga me richten op mijn eigen gut feeling.

Ik neem tip 51 van Annemarie als afsluiter: Blog, maar doe het zinnig.






Tags: , , , , , , , ,


Over de auteur

Marion Nap (46) komt oorspronkelijk uit het bedrijfsleven, maar werkt sinds vijftien jaar als zelfstandig kunstenaar. Ofwel “Artrepreneur”. Ze is gek op mode, glamour, haar echtgenoot en alles wat met styling te maken heeft. Marion is kindvrij, creatief, nogal bot en heeft overal een mening over, die ze graag hier deelt.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑