Leven dartbord

Geplaatst op 22 april 2015 | door Sandra van Dijk

0

Blog: Doelen stellen; een natuurlijk pepmiddel

‘Ik voel me aan het eind van een werkdag vaak uitgeblust. Ik heb zelden het gevoel dat ik iets wezenlijks heb gepresteerd. Dat knaagt aan me en zuigt me leeg…’ De uitspraken van mijn kennis liegen er niet om. Hij is nu zelfs op het punt aanbeland dat hij een andere baan wil zoeken.

Als professional organizer en timemanagementspecialist vraag ik mij af of hij door van baan te switchen de kern van zijn probleem raakt. Wat is dat dan, iets wezenlijks presteren? En wanneer zou hij van zichzelf wél een succes mogen vieren? Na wat doorvragen komt de aap uit de mouw: de doelstellingen in zijn werk zijn voor hem niet helder en blijkbaar vindt hij het lastig om hier zelf een eigen draai aan te geven. Dit in combinatie met zijn perfectionisme, zijn behoefte om zonder fouten een topprestatie te leveren, zorgt voor een knagend schuldgevoel.

Succesjes zijn als olie voor onze motor
Voor ons zelfvertrouwen is het belangrijk om zo nu en dan een succes(je) te ervaren; dat geeft ons de energie en durf om nieuwe uitdagingen aan te gaan, essentieel voor persoonlijke groei. Er gebeurt ook iets bijzonders in onze hersenen: door doelen te stellen weten onze hersenen wat belangrijk voor ons is en wordt alle relevante informatie voor het bereiken van deze doelen naar ons bewustzijn geleid. We gaan ineens dingen opmerken die we anders over het hoofd zouden hebben gezien! Voor ons brein is het echter wel van belang dat de doelen die wij ons stellen haalbaar zijn. Vage of onhaalbare doelen frustreren ons, met stressreacties tot gevolg. Deze stressreacties vertroebelen onze geest en zetten ons lichaam onder druk.

Ga voor het meest haalbare
Voor mijn kennis is het uitermate belangrijk om voor zichzelf helder te krijgen wanneer hij succesvol is in zijn werk. Welke taken vallen onder zijn verantwoordelijkheid en bevoegdheid en hoe kan hij deze vertalen naar concrete activiteiten? Hoeveel aandacht moet hij dan gemiddeld per activiteit besteden? Door de activiteiten vervolgens in hapklare brokken op te delen, zijn de kleinere succesmomenten beter te definiëren. Een handige tip kan zijn om een doel op twee niveau’s te definiëren: op topniveau en op bodemniveau. Wees euforisch als je de top behaalt, maar wees tevreden met het bodemniveau als er op dat moment niet meer inzat. Ga niet voor het allerbeste resultaat, maar voor het meest haalbare resultaat.

Een doel moet je voelen
Er is veel literatuur beschikbaar met tips over doelen stellen. Een kanttekening die ik nog wil plaatsen: doelen stellen heeft alleen zin als je feeling hebt met het doel, als je er betrokkenheid bij voelt. Idealiter gaat er een motiverende, stimulerende werking uit van een gedefinieerd doel. Mocht mijn kennis van zijn doelenlijstje allerminst energie krijgen en vooral denken in termen van “moeten” in plaats van “willen”, dan doet hij er inderdaad verstandig aan om te kijken of het gras elders groener is. In het andere geval adviseer ik hem: benoem je mijlpalen en beloon jezelf iedere keer als je zo’n mijlpaal hebt gehaald!

 







Over de auteur

Sandra heeft Sociale & Organisatiepsychologie gestudeerd en is professional organizer en timemanagementspecialist (www.optiworkadvies.nl). Zij blogt graag over alles wat met effectief en efficiënt werken te maken heeft. Sandra woont in Groningen met haar gezin.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑