Media&cultuur

Geplaatst op 7 februari 2013 | door Marion Nap

0

Blog: Halleluja

Oké, mezelf opnieuw uitvinden. Marion Nap 2.0. Dat moet niet zo moeilijk zijn, toch? Ik ken mezelf al 46 jaar en ik ben me zeer bewust van mijn goede en slechte kanten. Ik pak mijn nieuwe notitieblok erbij.

Voordat ik het weet heb ik het ding al halfvol geschreven. Met losse kreten, halfslachtige pogingen tot genialiteit en vage ideeën. Dit schiet niet op. Ik begin te geloven dat je dit niet even in een middag af kunt dwingen. Het vergt een plan. Met een doel, deadline en to do-list.

Aangezien ik all over the place ben en veel te eager om te beginnen, realiseer ik mij dat ik inderdaad een plan moet hebben, maar dan van iemand die er wel goed over nagedacht heeft. Ik begeef me naar mijn bescheiden bibliotheek en neem de titels door. Er staan drie Elle Stijlbijbels. Nuttig. Voor ik het weet ben ik een half uur verder, heb ik drie items opgeschreven die ik móet hebben en ben ik volledig op de hoogte van alle trends. Maar dat brengt me nog geen steek verder met Het Plan.

De gouden tip

Ik neem mijn collectie boeken door van beroemde designers. Nuttig. Creativiteit viert hoogtij als je lef hebt. Als je vernieuwend bezig bent. Ik noteer dat ik iets met stijliconen wil gaan doen. Ik noteer maar weer eens dat ‘fashion fades, style remains’. Ik noteer nog veel meer. Het snijdt geen hout. Ik wil iets dóen. Ik heb elk boek in handen gehad, maar de gouden tip staat er niet in.

Internet dan maar. De zoekterm “Jezelf opnieuw uitvinden” levert ruim 77.000 hits op. De eerste rept over het roer omgooien. Je dokterstas verruilen voor een gereedschapskist, op late leeftijd je grote liefde vinden of een Bed&Breakfast beginnen in Zuid-Afrika. Say what? Dat is niet jezelf opnieuw uitvinden, dat noemen ze een midlifecrisis. Ik lees dat GroenLinks zichzelf opnieuw moet uitvinden en vage verhalen over “nee” leren zeggen. Ik noteer in mijn meer dan halfvolle schrijfboekje dat ik moet leren “ja” te zeggen.

Verkoop jezelf

Ik doe de pc uit. Rommel nog wat door mijn boeken en bedenk dat ik mezelf morgen maar opnieuw ga uitvinden.

Ik sta op, doe het licht uit en schop tegen iets aan. Het valt om. Het is een papieren tasje van Echtgenoot. Het komt van het ondernemerscongres dat hij vorige week bezocht. Een boekje glijdt eruit, een beetje een onooglijk ding met een rare kaft. Goedkoop gebonden. De titel spreekt me ook niet aan. “Verkoop jezelf”. Maar dan lees ik de ondertitel: “100 tips om van jezelf een personal brand te maken”.

Halleluja.






Tags: , , , , , , ,


Over de auteur

Marion Nap (46) komt oorspronkelijk uit het bedrijfsleven, maar werkt sinds vijftien jaar als zelfstandig kunstenaar. Ofwel “Artrepreneur”. Ze is gek op mode, glamour, haar echtgenoot en alles wat met styling te maken heeft. Marion is kindvrij, creatief, nogal bot en heeft overal een mening over, die ze graag hier deelt.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑