Algemeen

Geplaatst op 21 oktober 2015 | door Sandra van Dijk

0

Blog: NIVEA; het juiste smeermiddel voor goede samenwerking

Ik blijf het bijzonder vinden hoe wij Nederlanders vrijwel allemaal beweren ‘openheid en eerlijkheid’ hoog in het vaandel te hebben staan als het gaat om wat wij belangrijk vinden in ons werk. Wij weten graag wat voor vlees we in de kuip hebben, waar we aan toe zijn met onze collega’s. Dus: volledige transparantie graag.

Opvallend is ook dat mijn gesprekspartners zichzelf vaak als voorbeeld zien: ‘ik behandel anderen ook zo’. Ik durf echter te stellen dat dit in negen van de tien gevallen niet zo is. We vinden het maar wat eng om iemand aan te spreken op gedrag, als het puntje bij paaltje komt houden we liever onze mond en hebben we het er alleen ’s avonds aan de keukentafel over. Met als gevolg: bestaande, ingesleten gedragspatronen houden stand. Denk aan inefficiënt e-mailverkeer, vergaderingen die uitlopen door te laat komende of onvoorbereide collega’s, kuddegedrag in het niet pauzeren tijdens de lunch en het structureel niet nakomen van (project)afspraken.

Koudwatervrees bij feedback geven
‘Feedback geven is een kadootje’, wordt wel gesteld, want ‘alleen dan kan de ander als persoon en professional groeien’. Toch voelen wij dat niet zo. Er kunnen verschillende redenen aan ten grondslag liggen waarom we onze collega’s niet aanspreken op gedrag. Een krachtige is eerder opgedane ervaringen: wellicht schoot die collega zwaar in de verdediging bij een eerdere poging tot feedback. Andere redenen kunnen zijn: bang voor het aantasten van ‘de goede sfeer’ (de vraag is wel: hoe goed is deze sfeer als er onderhuids van alles suddert?), bang om zelf aangesproken te worden op ongewenst gedrag, de overtuiging dat wij niet in de positie zijn om de ander feedback te geven et cetera. Vaak heeft de onderliggende angst meer met onszelf te maken dan met de ander.

Een beetje meer NIVEA graag!
Als we willen dat de samenwerking met anderen beter verloopt, zouden wij er mijns inziens goed aan doen wat meer NIVEA te gebruiken. Hiermee bedoel ik niet het goedje dat je op je huid smeert, nee: het ezelsbruggetje Niet Invullen Voor Een Ander. Zo goed zijn we er toch al niet in, in het inschatten van de gevoelens en het potentiële gedrag van de ander, dat scheelt weer. Onze waarnemingen worden namelijk enorm gekleurd door onze eigen emoties, fysieke gesteldheid, normen en waarden en ervaringen vanuit het verleden. Door vaker NIVEA toe te passen maken wij voor onszelf de drempel lager om daadwerkelijk veranderingen in gammele groepsprocessen te realiseren. Laat de eigen waarnemingsbril eens thuis en treed de ander op een open manier tegemoet. Vrees niet voor eventueel toekomstig lijden, want een juiste inschatting hiervan kunnen we – zoals eerder aangegeven – nauwelijks maken.

‘Don’t think too much, you’ll create a problem that wasn’t even there in the first place’. Willen we het niveau van zeuren aan de keukentafel voorbijstreven en daadwerkelijk een constructieve bijdrage leveren aan de effectiviteit en efficiëntie van onze samenwerking met anderen? Dan kan een flinke dosis NIVEA geen kwaad!







Over de auteur

Sandra heeft Sociale & Organisatiepsychologie gestudeerd en is professional organizer en timemanagementspecialist (www.optiworkadvies.nl). Zij blogt graag over alles wat met effectief en efficiënt werken te maken heeft. Sandra woont in Groningen met haar gezin.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑