Media&cultuur

Geplaatst op 21 maart 2013 | door Marion Nap

0

Blog: Pareltjes?

Na een teleurstellende tip 2 kan ik het niet laten. Ik blader alvast door op zoek naar pareltjes. Gauw naar tip 3. Annemarie zegt: Hoe wil je overkomen? Past je uiterlijk niet bij hoe je wilt overkomen, kijk je bijvoorbeeld wat boos en chagrijnig, dan zou je injectables kunnen overwegen.

Excuse me? Annemarie zegt wát? Ik moet naar de plastisch chirurg om een schilderij te verkopen? Hell no. Tip 4 dan maar. Annemarie zegt:

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat de eerste indruk voor 55% wordt bepaald door gezichtsuitdrukking en lichaamstaal, voor 38% door je stem en slechts voor 7% door wat je zegt.

Kijk! Maar goed dat ik die hele tip 2 heb overgeslagen. Ik kom arrogant en bitchy over door wat ik zég. Blijkt nu dat niemand daar op let. En dan tip 5. Annemarie zegt:

Maak een SWOT analyse van jezelf.

Ik weet niet wat dat is. Ik verwar het even met SWAT. Special Weapons And Tactics. Goeie! Wedden dat je met een gun op je hoofd en mijn stealth techniek mij erg leuk vindt en je portemonnee trekt? Maar SWOT? Ik ga Googlen. Het blijkt te staan voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threaths. Een SWOT-analyse is een middel om de toekomstmogelijkheden van een product of organisatie te analyseren. Maar je kunt ook een persoonlijke SWOT-analyse maken. Dat is hier de bedoeling. Ga ik doen. Lijkt me nuttig. Maar dat vergt tijd en dat heb ik momenteel even niet. Hier kom ik later op terug.  Op naar tip 6. Annemarie zegt:

Wees consistent & consequent. Wees altijd herkenbaar in wat je zegt en doet.

Ze geeft Jort Kelder als voorbeeld. Eerst moest Nederland ontzettend aan deze “bralbal” wennen, maar omdat hij nooit van zijn geloof gevallen is en consequent “Jort” bleef in look en tekst, is hij inmiddels een sterk merk en een veelgevraagd spreker en presentator. Ik vat tip 7 tot en met 13 even samen. Ik vind dat ze allemaal erg op elkaar lijken. Annemarie zegt:

Overleg wel met anderen en luister, maar trek je eigen plan. Probeer geen alleskunner te zijn. Daar mee krijg je wel korte termijn opdrachten maar uiteindelijk ben je te onduidelijk naar je markt toe en sta je je eigen ontwikkeling in de weg. Bouw aan je merk, durf te kiezen en blijf jezelf trouw.

Dat “alleskunner willen zijn” herken ik. Toen ik vijftien jaar geleden begon nam ik elke opdracht aan. Ik heb werkelijk alles geschilderd. Van asfaltcentrales tot aan ( hier stijgt het schaamrood me naar de kaken) hondjes toe. Dat achtervolgt me soms nog. Dan belt er iemand van een bedrijf die vraagt of ik nog zo’n leuk schilderij kan maken als toen bij het afscheid van collega Joop. Nee dus. Daar ben ik consequent in. Dat doe ik niet meer. Maar gaandeweg sloop het er via een achterdeur weer in. Toen ik uitvergrote gezichten begon te schilderen. Al gauw kreeg ik de vraag voor dát schilderij, maar dan graag van mijn vrouw/dochter/schoonmoeder (dat laatste is een leugen). Aanvankelijk deed ik dat. Maar zoals Annemarie al zegt staat het je eigen ontwikkeling in de weg. En je bent onduidelijk naar je markt toe. Keuzes maken dus en er achter blijven staan. Dan komt tip 14. Annemarie zegt:

Heb geduld

De titel komt al binnen. Hier kan en moet ik wel iets mee.

Wordt vervolgd.






Tags: , , , , , , ,


Over de auteur

Marion Nap (46) komt oorspronkelijk uit het bedrijfsleven, maar werkt sinds vijftien jaar als zelfstandig kunstenaar. Ofwel “Artrepreneur”. Ze is gek op mode, glamour, haar echtgenoot en alles wat met styling te maken heeft. Marion is kindvrij, creatief, nogal bot en heeft overal een mening over, die ze graag hier deelt.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑