Leven

Geplaatst op 7 maart 2013 | door Marion Nap

0

Blog: What you see is what you get

Tip 2. De titel is “Imago versus identiteit”. Geen idee wat het is, maar het klinkt leuk. Er volgen wat beschrijvingen van merken. “Chanel is chic en luxe. Oger is stijlvol en professioneel. Mercedes is betrouwbaar”. So far, so good. Behalve dan dat Annemarie haar automerken niet echt op een rijtje heeft, want Volvo is betrouwbaar en Mercedes gewoon Duits.

Annemarie zegt: Je imago wijkt vrijwel altijd af van wie je bent, ofwel je identiteit.

Huh?

Annemarie zegt: Wanneer je continue een beeld schept dat niet strookt met de werkelijkheid, dan haal je nooit de top. Hoe meer je imago overeenkomt met je identiteit, hoe sterker je overkomt.

Hoe kan je imago nou niet overeenkomen met wie je bent? Chanel ligt toch niet opeens voor drie kwartjes bij de kraam op de hoek? Linda de Mol draagt onder haar brave outfitjes toch geen leren string?

Annemarie zegt: Wat is je identiteit?

Ik ben zelfverzekerd, duidelijk, redelijk zwart-wit, creatief en open-minded.

Annemarie zegt: Hoe denk je dat anderen je zien?

Als arrogant en bitchy.

Oh.

Daar moet ik zeker iets mee?

Ik denk daar even over na. Niet voor het eerst. Bij mij is het “what you see is what you get”. Maar niet iedereen “krijgt” wat ze “zien”. Ik heb het wel geprobeerd. Mijn boodschap iets omzichtiger te brengen. Wat afwachtender te zijn en meer ruimte te geven aan de ander. Maar dan raak ik de draad kwijt en gebeurt er heel weinig.

Ik probeer te bedenken wat Annemarie zou doen. Want ik wil geen beeld scheppen dat niet strookt met de werkelijkheid. Maar ik heb geen flauw idee wat Annemarie zou doen. Ik ken haar niet, alleen het beeld dat ik van haar heb. En dan weet ik het opeens. Ik heb een beeld van haar. Maar andere mensen ook. Ik sprak laatst met een kennis en hij vond Annemarie van Gaal helemaal niet leuk. En hij weet net zoveel van haar als ik. Bijna niks. Eureka! Ik schep helemaal geen beeld dat niet strookt met de werkelijkheid, de werkelijkheid wordt door iedereen anders ervaren. Als je zelf niet lekker in je vel zit, vind je een zelfverzekerd iemand al snel arrogant. Als jezelf onzeker bent, roept iemand die vol zelfvertrouwen zit misschien weerstand bij je op. Als je zelf emotioneel reageert op problematische werksituaties, vind je iemand die wel zakelijk reageert een bitch.

Ik sla de tip over. Als men mij ziet als arrogant en bitchy, dan ligt dat aan hun eigen onzekerheid.

En dat is niet sterk voor hún merk.

 






Tags: , , ,


Over de auteur

Marion Nap (46) komt oorspronkelijk uit het bedrijfsleven, maar werkt sinds vijftien jaar als zelfstandig kunstenaar. Ofwel “Artrepreneur”. Ze is gek op mode, glamour, haar echtgenoot en alles wat met styling te maken heeft. Marion is kindvrij, creatief, nogal bot en heeft overal een mening over, die ze graag hier deelt.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑