Leven social media

Geplaatst op 16 april 2015 | door Sandra van Dijk

0

Blog: De mentale prijs van social media

Als professional organizer en timemanagementspecialist valt mij op dat drukte ervaren niet per se hetzelfde is als het feitelijk druk hebben. Doordat mensen zich gemakkelijk laten afleiden en hierdoor veel dingen maar met een halve hersencapaciteit doen, duurt het vaak langer om een taak af te ronden. En ja, dan krijg je het vanzelf druk.

Onze hersenen zijn dol op verandering en houden van resultaten boeken, ongeacht hoe belangrijk dit resultaat voor ons is. Om die reden doen we graag meerdere dingen tegelijk en zijn we bij voorkeur niet te lang met een bepaalde taak bezig. Een Twitterberichtje plaatsen kan ons al een goed gevoel geven. Immers, we hebben het gevoel dat we hiermee succesvol een taak hebben afgerond, hoe onbeduidend ook. We dénken dat we het allemaal prima kunnen, “even tussendoor” social media checken en bijhouden en tóch productief zijn. Daniel Levitin, professor in de psychologie en neurowetenschappen, stelt echter in zijn boek Een opgeruimde geest dat wij ons hier schromelijk in vergissen.

Aandacht kost energie
Levitin beschrijft onze aandachtsfilter als een grondstof met beperkte capaciteit. Onze hersenen zijn ooit ingesteld om zich op één ding tegelijk te richten. Wanneer je ergens aandacht aan schenkt, zal je aandacht zich automatisch niet op iets anders richten. Los van het feit dat onze aandacht voor het één ten koste gaat van onze aandacht voor het ander, kost vaak switchen van aandacht onze hersenen veel energie. Zij moeten namelijk continu weer “ingewerkt” worden op de taak. Dit doet een beroep op allerlei stoffen die de verschillende neuronen met elkaar laten communiceren en “up and running” moeten houden. Gevolg: we worden moe.

Verspil de dagdroomtoestand niet
Doe je langere tijd veel verschillende werkzaamheden door elkaar, zonder pauze, dan krijgen je hersenen niet voldoende rust om af en toe even af te dwalen (de “dagdroomtoestand”, zoals Levitin dit noemt), wat wel nodig is om de balans tussen inspanning en ontspanning gezond te houden. Juist door af en toe even weg te dromen ontstaan de meest creatieve ideeën én voel je je vaak mentaal een stuk fitter. Grijp dus niet meteen naar je mobiel of laptop om de tijd te doden, maar gun je hersenen even hun afdwaalmomentje.

Enkele tips…
Hoe kun je het jezelf gemakkelijker maken?

  • Las zeer regelmatig pauzes in. Op momenten waarop je geneigd bent even Facebook te checken ter afleiding (dan heb je blijkbaar de grens van je aandachtsspanne bereikt) is het goed om juist even te gaan wandelen of wat te eten of te drinken.
  • Probeer social media-momenten te beperken tot een aantal vaste momenten per dag (je kunt de waarschuwingen uitzetten!).
  • Maak afspraken met je omgeving over je bereikbaarheid.
  • … (vul vooral aan, suggesties zijn welkom.)

De boodschap van mijn betoog: het lijkt snoepgoed voor onze hersenen, die hapsnap social media, maar in the end heeft het een bittere nasmaak!







Over de auteur

Sandra heeft Sociale & Organisatiepsychologie gestudeerd en is professional organizer en timemanagementspecialist (www.optiworkadvies.nl). Zij blogt graag over alles wat met effectief en efficiënt werken te maken heeft. Sandra woont in Groningen met haar gezin.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven ↑